Pytania i odpowiedzi

Wybrane pytania z mojej skrzynki cz. 11


Witajcie kochani! Dziś chciałam przypomnieć się z cyklem pytań. O niezmiennie głupiej nazwie. Jak zawsze pytania są 4. Ostatnio odpowiadałam Wam na 4 urodzinowe pytania live, ale wracamy już do tradycyjnej formy. 
Zaczynajmy!

41. Po co Bogom ludzie?

Znowu pytanie egzystencjalne jak widzę. nawiązuje do odwróconego pytania z części poprzedniej. Możecie je znaleźć pod linkiem: 

https://pijanamorana.blogspot.com/2020/04/pytania-i-odpowiedzi.html .

Wracając do pytania dzisiejszego - odpowiem jak sama osobiście to rozumiem, bo nie jestem teologiem. Biblia mówi, że człowiek powstał, aby uprawiać, "zajmować się" roślinami i ziemią (uprawą jej). Koran z kolei wspomina tylko o związku człowieka z kosmosem, a wizja ta jest bardziej romantyczna. Co ciekawe, człowiek Jahwe powstaje na jego PODOBIEŃSTWO, a Allaha za pomocą jego boskiej cząstki - tchnienia ducha. I nie jest tylko "dobry", ale staje się "arcydziełem stworzenia". Jeśli chodzi o znane mi słowiańskie podania, to wydaje mi się, że człowiek powstał na skutek żądzy władzy, czy chęci przewagi nad innymi Bogami. Człowiek chrześcijański zdaje się być poddanym pracującym na "roli" pana, człowiek muzułmański zdaje się być drobinką kosmiczną, a człowiek słowiański - tworem zwaśnionych braci. Jeden wbrew drugiemu chciał stworzyć życie, aby pokazać swoją wyższość i dominację, ale czerń bez bieli nie ma prawa istnieć. Życie ma odcienie szarości. Po co Bogom ludzie? Aby zachować równowagę. 


42. Gdzie rezydowali książęta rańscy w 1168 roku, w Charenzie czy Gradźcu?

Bardzo szczegółowe pytanie, które próbuje ustalić stolicę administracyjną Rany, bo duchową (co niekoniecznie podobało się książętom z powodu podatków i władzy kapłnów) była niezaprzeczalnie Arkona. Jeden z największych ośrodków kultowych ówczesnej Słowiańszczyzny. 
Kronikarz Helmold pisze: Ziemia Rugian obfituje w owoce, ryby i dziczyznę. Stolica owego kraju zowie się Arkona." Zapis może być oczywiście skażony, ale Sas wyraźnie twierdzi, że to Arkona była stolicą ziemi rańskiej. Można się z tego powodu pokusić o hipotezę, że właśnie tam przebywali książęta podczas najazdów, szczególnie w obliczu tego, że na potrzeby świątyni stacjonował tam eliarny oddział 300 wojów podległych arcykapłanowi, oraz oczywiście był to gród obronny. 
Jako stolicę administracyjną jednak większość prac naukowych wskazuje Charenzę, przynajmniej przed 1168 rokiem. Tam też z większą dozą prawdopodobieństwa mieli swoją siedzibę książęta, szczególnie, że jak wspomniałam nie byli dość przychylni relatywnie dużej władzy kapłanów. Po zdobyciu Arkony (przynajmniej Jaromir) siedzieli w Rudad, gdzie zdewocieli. Ich ród jednak zachował wielkość i został mocną dynastią pomorską.

43. Gdzie znajdowała się świątynia Rujewita i Bóstw towarzyszących opisywana przez Saxo?

Saxo Gramatyk był Duńskim kronikarzem. O tym samym Bóstwie wspomina też islandzka Knytlinga Saga. Jego świątynia znajdowała się we wspomnianym już Gradźcu. Jego wyobrażenie miało mieć siedem twarzy, a posąg miał być wyciosany z drewna dębowego, jak większość słowiańskich Bogów. M
iał mieć też siedem mieczy wyrzeźbionych i jeden, prawdziwy przytroczony do ramienia. Na posągu siedzibę swą miały jaskółki, będące symbolem wiosny i personifikacją dusz zmarłych Przodków.Jego świątynia znajdowała się w Gradźcu, który już dziś był wspominany. Saxo pisze o trzech świątyniach, a archeologia faktycznie poświadczyła w tym miejscu istnienie trzech budowli na planie kwadratu. Bok od 6 do 7,5 metra. Dachy budowli oparte były na 2 jesionowych słupach, po 4 z każdej strony, bez ścian.  Świątynia i posąg zostały spalne 1168 roku.

44. Czy właściwe położenie Charenzy jest miejsu Venzer Burgwall, a Gradźca, gdzie Garz?

Tak. 


To wszystkie pytania na dzisiaj. Dziękuję Wam za nieustające zaangażowanie, ciekawość i przede wszystkim cierpliwość. Mam dużo otwartych projektów, ale jak je pozamykam, dostaniecie wiele ciekawych niespodzianek. Zapraszam do dyskusji i zadawania kolejnych pytań. Do zobaczenia w kolejnych materiałach!






Bibliografia pomocnicza:


Gieysztor A., 2006. Mitologia Słowian, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
Strzelczyk J., 2007. Mity podania i wierzenia dawnych Słowian, Rebis, Poznań
Szczepanik P., 2020. Rzeczywistość mityczna Słowian północno - zachodnich i jej materialne wyobrażenia, Wyawnictwo Naukowe Imienia Mikołaja Kopernia, Toruń

Ryc. Słupiecki L.P., 1994. Slavonic pagan santuaries, Institute of Archacology and Etnology 
Polish Academy of Sciences, Warsaw



Komentarze

  1. Popraw tylko ortografię i będzie niezłe.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety pisanie poprawnie średnio mi wychodzi. Wstyd i smutek.

      Usuń

Prześlij komentarz