5 najlepszych ksiażek 2023

  5 najlepszych książek 2023

Witajcie w Nowym Roku! Jak rokrocznie na początku stycznia chciałabym Wam przedstawić moje subiektywne top 5 książek o tematyce około słowiańskiej. Może i mój rok przy podsumowaniu to nie lada porażka na wszystkich frontach, za to szanowni Autorzy nie próżnowali! Wydawcy tak nas rozpieszczali, że ani nie nadążałam z czytaniem, ani nawet z zakupami, także przed nosem przeszły mi z pewnością ciekawe pozycje, takie jak choćby "Obiata", "Barbaricum", "Duchy Nocy Kupały", czy nieodżałowany komiks "Mieszko", który akurat muszę nadrobić, tak jak wiele innych pozycji kurzących się na półkach, czy w zabezpieczonych kartonach. Przez te 12 miesięcy nie udało mi się nawet otworzyć świetnej książki konferencyjnej "W świecie bogów ludzi i zwierząt. Studia ofiarowane Profesorowi Leszkowi Pawłowi Słupeckiemu". 2024 też zaczyna się z przytupem, od "3ej maszkaronowie" uwielbianego przez czytelników Franciszka, wznowienia recenzowanej już przeze mnie książki Gieysztora i "Baśni wschodniosłowiańskich", mniej lubianego wydawnictwa Replika. Swoją drogą pewnie już niedługo pojawi się u mnie pozycja z gatunku, którego udało mi się do tej pory unikać, ale nie uprzedzajmy faktów.
Przejdźmy do meritum - oto moje top 5 2023 roku.
Zapraszam!


Moje top 5 najlepszych książek minionego roku to lista pozycji, które mają tematykę około słowiańską, zostały wydane w 2023 roku, które przeczytałam osobiście, albo jestem w ich trakcie i jestem przekonana, że tu nic złego się nie wydarzy, więc mogę je polecić z góry. Jak już zostało wspomniane, maja lista jest oczywiście subiektywna, a kolejność w jakiej są wymienione książki jest przypadkowa. Nie wszyscy muszą się z nią zgadzać. Z pewnością pominęłam inne świetne, przeoczone przeze mnie, lub niedoczytane pozycje. Żałuję, ale tyle mogę.

1. Rosik - "Od Swarożyca do Świętowita; Przemiany religii Słowian nadbałtyckich w X-XII wieku"

Zacznijmy jak zwykle od pozycji naukowych, Absolutny must have 2023 roku to wydana z końcem roku książka "Od Swarożyca do Świętowita; Przemiany religii Słowian nadbałtyckich w X-XII wieku" Rosika. Tytuł mówi sam za siebie. Profesor wprowadza na "rynek" nauki świeże, ciekawe tezy. Książka ładnie wydana, twarda oprawa, ryciny w kolorze, papier kredowy. Pełna recenzja niebawem.

2. Łuczyński - "Co się zdarzyło w Swarogowie? Mity słowiańskie dla dzieci"

Chyba po raz pierwszy do zestawienia trafia książka dla dzieci, lecz nie bez powodu. "Co się zdarzyło w Swarogwie?" to pierwszy zbiór fabularyzowanej mitologii, chyba pozbawiony wpływów ugrofińskich. Nie dość, że zawiera odrobinę nowomowy, która będzie atrakcyjna dla najmłodszych do których jest skierowana, to również wiele frazeologizmów i archaizmów zadowalających bardziej wymagających i starszych czytelników. Autor skupia się na fabularyzacji własnych badań nad faktycznymi wątkami mitycznymi, które  dojrzali poszukiwacze prawd znajdą w Jego poprzedniej książce z 2022 roku (pełna recenzja: https://pijanamorana.blogspot.com/2022/10/mity-sowian-recenzja.html). W środku znajdziecie 9 zrekonstruowanych mitów z zakresu kultury słowiańskiej. Mamy tu  powstanie świata, człowieka, bogów, uporządkowany panteon i oczywiście boskie peryferie, wzloty i upadki. Dodatkowym walorem, w szczególności w kontekście najmłodszych odbiorców są piękne ilustracje Michała Brzezickiego. Pełna recenzja:

https://pijanamorana.blogspot.com/2023/07/co-sie-zdarzyo-w-swarogowie-recenzja.html

3. Słupecki - "Wróżbiarstwo pogańskich Słowian"

Replika po raz pierwszy w zeszłym roku wydała najprawdziwszą naukową gratkę o... 38 stronach. Broszurkę Profesora Słupeckiego dotyczącą wróżb Słowian. Książka niezwykle wnikliwie bada źródła pisane dotyczące wróżb słowiańskich. Autor zaskakuje wybitną znajomością łaciny, w której je pozostawiono, choć zdarza Mu się również korzystać z przekładów. Analizuje wręcz po słowie wszystkie przekazy, co wymaga sprawnej znajomości martwego języka. Pełna recenzja:

https://pijanamorana.blogspot.com/2023/12/wrozbiarstwo-poganskich-sowian-recenzja.html

4. Merski- "Obrzędy rodzinne Słowian"

Książki żercy rodzimowierczego, Rafała ukazują się na blogu regularnie. Najnowsza rozwija temat religii w zakresie obrzędów rodzinnych. Jest dobra i skonstruowana w dość klarowny sposób. "Obrzędy rodzinne Słowian" to publikacja, która głównie przekazuje nam źródła etnograficzne ze Słowiańszczyzny, które traktują na zadany temat. Są one uporządkowane chronologicznie względem osi życia każdego człowieka, od narodzin do śmierci. Pozycja opiera się głównie o materiały zebrane przez etnografów, z naciskiem na najbardziej znane i cenione nazwiska, takie jak chociażby Kolberg, Moszyński, Biegeleisen, czy Fisher, lecz nie ogranicza się do Polski, mało tego - w myśl metody porównawczej - analizuje również podobne zwyczaje bliskich nam kulturowo ludów. Pełna recenzja:

https://pijanamorana.blogspot.com/2023/06/obrzedy-rodzinne-sowian-recenzja.html

5. Piątkowski- "Wybrani"

I w końcu beletrystyka. Nasz ulubiony żerca - papuga - Piątkowski w 4 już odsłonie książki z serii "Powiernik". Jak zawsze mamy to samo. Zagrożenie i jednego, jedynego adwokata, który może ocalić świat. Jednego?
Tym razem można powiedzieć, że Marek nie jest zupełnie osamotniony w swoich działaniach, bowiem jego cała, namaszczona rodzina działa jak dobrze naoliwiona maszyna, także czekają Was w związku z tym bezsprzeczne niespodzianki. Wprowadzone zostały też ciekawe wątki komediowe, między innymi w postaci dwóch uroczych, choć niezbyt rozgarniętych wodników. Pełna recenzja:

https://pijanamorana.blogspot.com/2023/03/wybrani-recenzja.html

No, powiem Wam że w tym roku byliśmy rozpieszczani. Przeczytałam co najmniej 77 książek, a i tak nie nadążałam ze wszystkim i z żalem pozostawiam za plecami świetne pozycje, na które nie mam już czasu, szczególnie, że jak już wspomniałam, 2024 też zapowiada się ciekawie i zaczyna z przytupem. Czekamy.
Jakie książki zamieścilibyście na swojej liście? Macie jakieś typy, które dodalibyście do swojego spisu najlepszych książek 2023 roku? Zapraszam do komentowania oraz dyskusji.




Komentarze