Słowiański słowniczek cz. 8

   Słowniczek słowiański

     Czyli ożywianie martwego języka

 część ósma

Witam wszystkich w tę urokliwą niedzielę. Osoby, które nigdy nie spotkały się z formą uczulam, że nie jest to słownik PWN. Serwuję Wam tu dawkę słów, które raczej wyszły już z użycia, albo mają źródło w etnografii, a spotkałam się z nimi ostatnio w literaturze źródłowej i historycznej. Podaję Wam tłumaczenie w kontekście, w którym je znalazłam. Zdarza się również, że Wy podsyłacie mi słowa / wyrażenia używane przez Wasze rodziny, czy dziadów za co serdecznie Wam dziękuję. Poprzednie części oczywiście możecie przeczytać na blogu.
Zapraszam! gańba - hańba gospoda - gościna gozd - las jaźwiec - borsuk / ktoś nieuczesany, z kołtunami, zaniedbany klać - lepianka łobuzie - krzaki łub - kora drzewna opona - zasłona rataj - oracz skotnik - pasterz
srecz - los, przeznaczenie socha - słup / posąg spyż - jadło szczycić - bronić tul - kołczan załoga - przeszkoda zmuda - zwłoka zzowić - zwołać źreb - los To wszystko na dzisiaj. Mam nadzieję, że zestawienie jest dla Was ciekawe i może nauczyliście się jakiegoś nowego, ciekawego słowa. Słyszeliście powyższe? Może u Was używa się słów, które mogłyby zaskoczyć Waszych znajomych z innych stron? Zapraszam do komentowania oraz dyskusji. Odwiedź mnie na Patronite: https://patronite.pl/MoranaBlogS%C5%82owia%C5%84ski


Komentarze