Zdobnictwo ludowe - recenzja

Zdodnictwo ludowe - Gosieniecka

Recenzja


Dzisiejszy wpis nie będzie raczej "pełnoprawną" recenzją, gdyż można to uznać bardziej za ciekawostkę historyczną. Broszurka, czy gazetka którą chciałabym Wam dziś przybliżyć jest kilka lat starsza od mojej babci, a sama do najmłodszych nie należę. Wielkością odpowiada pocket komiksom z lat 80tych wychodzących w Polsce. W każdym razie wpadła mi ostatnio w ręce, więc chciałam o niej napomknąć.

"Zdobnictwo Ludowe" jest broszurką Bibljoteki Szkoły Powszechnej (nie, tym razem nie zrobiłam literówki, dobrze czytacie), konkretnie 52 numerem cyklu "Uroda polskiej wsi". Dedykowana była oczywiście dla młodzieży. Ten numer zainteresował mnie najbardziej z powodu rycin zawartych w środku.
Jak wskazuje sama nazwa wydania, traktuje ona o zdobnictwie etnograficznym wszelkiego rodzaju, oraz kulturze materialnej jakie możemy spotkać na polskiej wsi. Jako że uwielbiam detale i spodziewałam się odnaleźć jakieś związane z symboliką słowiańską, postanowiłam nabyć książeczkę. I pod tym kątem niestety się zawiodłam. Nie znalazłam ani nawiązań, ani zbyt wielu grafik, co było dla mnie niemałym zaskoczeniem. Książeczka o zdobnictwie ze szczątkowymi rycinami? Troszkę rozczarowujące. W środku znajdziemy zdawkowe wiadomości na temat uposażenia chaty góralskiej i opis zwyczajów zdobniczych. Także wiadomości konkretnych też tu wiele nie znajdziecie. Mi na myśl przywiodło troszkę "Wesele", a konkretnie zachłyśnięcie się koloraimi i ozdóbkami - a więc powierzchownością. Mniej więcej połowę obejmuje krótkie opowiadanie, które można nazwać fabularnym, o poszukiwaniu przez młodzież detali zdobniczych.
To co jest godne uwagi przy owej publikacji, to przepiękna polszczyzna jaką jest pisana. Jeśli zajmuje Was językoznawstwo, oraz jesteście ciekawi jak polski zmienił się przez blisko 100 lat, jest to ciekawa namiastka - dość krótka i pisana "luźno", więc nie zdążycie się nią zmęczyć. 

Oczywiście jest to bardziej ciekawostka, aczkolwiek polecam wszystkim, których interesują zmiany językowe. Konkretnych wiadomości z zadanego zakresu niestety to nie znajdziecie. 


Rok wydania: 1933


Cena okładkowa: brak





Komentarze