Religia Słowian i jej upadek - recenzja

Religia Słowian i jej upadek - Łowmiański

Recenzja

Mam styczność z wieloma książkami o tematyce ostylujące wokół Słowian, więc siłą rzeczy będą pojawiać się ich recenzje. To ważna wiedza - na jakie publikacje warto wziąć do ręki, a które omijać szerokim łukiem. Sama na początku miałam duży problem związany z pozornym brakiem literatury w temacie, która mnie interesowała i ciężko mi było "po okładce" odróżnić pozycje warte uwagi od pseudonaukowych, których niestety są krocie i łatwo "wdepnąć" w jakąś kupę, tak jak miałam nieprzyjemność na samym początku swojej drogi w tym temacie. Traumy literackie na pewno też pojawią się w recenzjach, bo są one cieniem towarzyszącym nam stale przy pracach bibliograficznych. 
Większość z recenzowanych przeze mnie książek można dostać za stosunkowo niewielkie pieniądze  w antykwariatach całej Polski. Taką drogą właśnie nabyłam pozycję "Religia Słowian i jej upadek" H. Łowmiańskiego, nad którą dziś się pochylimy.

"Religia Słowian i jej upadek" wydano w roku 79, lecz przedstawia relatywnie świeży, acz niepozbawiony błędów stosunek do życia naszych przodków. Mimo tego, że jest napisana ciężkim, naukowym językiem i warto przygotować sobie słownik języka łacińskiego do czytania, warto po nią sięgnąć.
Na wyjątkową uwagę zasługuje tu szczegółowo przeanalizowany początek chrystianizacji na ziemiach Polskich. Autor przytacza na ten temat wiele cytatów z kronik i rysuje obraz rzucający nowe światło na ten okres funkcjonowania naszego kraju, szczególnie na ziemiach Pomorza. Jeśli więc szukacie informacji na temat pierwszej reakcji na nową religię, ta pozycja może okazać się nieoceniona. Książka podzielona jest na wygodne rozdziały, więc łatwo się poruszać po informacjach w niej zawartych. Znajdziemy tu te na temat pochodzenia religii słowiańskiej, samej religii z podziałem na rejony kraju, początków chrystianizacji, jej postępie i metodach misji oraz funkcji nowej religii. Ostatnie działy mogą zdawać się nudne, ciągną w nieskończoność i niewiele mogą mieć bezpośrednio z terenami Polski, gdyż autor przytacza tu głównie źródła rosyjskie. Polecam zainteresowanym pojęciem chrystianizacji samej w sobie. 
Główną wadą publikacji moim zdaniem są między innymi nieprzetłumaczone źródła. Cytaty znajdujące się w przypisach są głównie w językach oryginalnych - m.inn rosyjskim, niemieckim i oczywiście łacinie. Więc jeśli nie znacie tych języków, a będziecie mieli ochotę zapoznać się ze źródłami, będziecie musieli szukać gdzie indziej. 

Czy warto? Moim zdaniem jak najbardziej. Publikacja zawiera wiele źródeł, cytatów i informacji, które na pewno Was zainteresują. Z czystym sumieniem mogę polecić tę pozycję. Moją półkę zdobi już od dłuższego czasu.


Rok wydania : 1979

Cena okładkowa : 100 zł




Komentarze